7 vinkkiä sisältömarkkinoinnin kevätsiivoukseen

Kummitteleeko sinunkin yrityksesi verkkosivuilla vanhentuneita juttuja? Entä ovatko somekanavasi ajan tasalla? Tässä 7 vinkkiä, joilla päivität julkaisusi ajan tasalle ja sujuvoitat suunnittelutyötä.

Sisältömarkkinointi elää nopeassa sykkeessä. Uusia kanavia, mittareita ja julkaisumuotoja ilmestyy jatkuvasti. Usein muutaman vuoden takaiset jutut ovat jo auttamattomasti vanhentuneita. On hyvä idea tehdä kerran vuodessa kunnollinen kevätsiivous: tarkistaa tavoitteet, poistaa turha painolasti ja kokeilla uutta.

Kokosimme parhaat vinkit tehokkaaseen kevätsiivoukseen.

1. Päivitä tavoitteesi

Mitkä ovat yrityksesi sisältömarkkinoinnin tärkeimmät tavoitteet? Haluatko lisätä näkyvyyttä ja myyntiä vai kertoa yleisölle uudesta tuotteesta tai palvelusta? Entä millä mittareilla seuraat näitä tavoitteita? Ole realistinen ja seuraa kehitystä säännöllisesti. Varsinkin brändin tunnettuutta voi olla vaikea mitata.  Tällöin on syytä purkaa tavoite pienempiin ja helpommin mitattaviin palasiin, kuten esimerkiksi verkkosivujen kävijämäärän tai somekanavien sitoutumisen seuraamiseen.

2. Missä kanavassa yleisösi viihtyy

Kevät on oiva aika katsella myös yrityksesi somekanavia kriittisellä silmällä. Onko joku niistä jäänyt vanhaksi tai onko yleisösi siirtynyt toisaalle? Facebook ja Instagram ovat edelleen sosiaalisen median suosituimmat yritysten käyttämät kanavat, selviää Meltwaterin tuoreesta tutkimuksesta. YouTube, LinkedIn ja Twitter seuraavat heti perässä. Myös uudet kanavat kiinnostavat, sillä tutkimuksen mukaan 9 prosenttia yrityksistä aikoo aloittaa Instagramin, YouTuben tai TikTokin käytön vuonna 2021.

On hyödyllisempää panostaa muutamaan pääkanavaan kunnolla kuin olla kaikissa läsnä kehnosti. Nukkuvat kanavat kannattaa poistaa. Muista myös käydä läpi somekanaviesi yritystiedot ja päivittää ne tarvittaessa.

3. Kurkkaa mitä kilpailijasi tekevät

Mikään markkinointityö ei tapahdu tyhjiössä, vaan yrityksen valintoja arvioidaan jatkuvasti suhteessa maailman ja ympäröivän yhteiskunnan tapahtumiin ja alan sisäisiin kehityssuuntiin. Kannattaa panostaa säännölliseen kilpailija-analyysiin, jotta pysyisit kartalla heidän toimistaan ja painopisteistään. Älä kuitenkaan erehdy seuraamaan sokeasti muita, sillä näin olet aina auttamattomasti askeleen jäljessä. Tärkeämpää on huomata ennalta mahdollisuudet ja tunnistaa parhaimmat erottautumiskeinot.

4. Poista vanhentunut sisältö

Sekä Google että lukijat suosivat tuoretta ja ajankohtaista sisältöä, joten verkkosivujen sisällöt on hyvä käydä kriittisellä otteella läpi säännöllisin väliajoin. Poista vanhentuneet jutut, joiden tuotteet ja tiedot eivät ole enää ajan tasalla ja päivitä artikkelit tai blogit, joiden sisältö on edelleen ajankohtaista.

Samalla on hyvä tarkastella kokonaisuutta, miettiä puuttuuko jokin osa-alue ja onko julkaisun kuvamaailma tätä päivää.

5. Päivitä avainsanat ja hakutermit

Hakukoneoptimointi ja sen lainalaisuudet kehittyvät ja muuttuvat jatkuvasti. Siksi sisällön hakukonekelpoisuutta on syytä pysähtyä tarkastelemaan säännöllisin väliajoin. Ovatko avainsanasi ajankohtaisia? Avainsanoja on suositeltu käyttämään otsikoissa, mutta hakusanojen yliviljelyssä piilee myös vaaran paikkoja. Ensinnäkin yleisimmät hakusanat ovat niin ylikäytettyjä, että yksittäisen yrityksen on hankalaa erottua joukosta. Myös lukijakokemus voi kärsiä, jos sisältö on suunniteltu vain hakukonetta varten.

Kannattaa siis valita juuri omalle yrityksellesi ja tiettyyn sisältöön sopivia ja ominaisia avainsanoja, jotka samalla vastaavat niihin kysymyksiin, jotka asiakkaitasi askarruttavat. Apua hakutermien tunnistamiseen voi hakea esimerkiksi Semrushin kaltaisten työkalujen avulla.

6. Ovatko raporttisi ajan tasalla

Miten sisältösi oikeasti pärjää? Verkkomaailmassa on oleellista pyrkiä järjestelmällisesti seuraamaan lukuja sisältöjen takana. Myös analytiikkaraportteja on syytä päivittää silloin tällöin ja varmistaa että ne tarjoavat työkaluja sisällön ymmärtämiseen ja kehittämiseen. Tärkeintä on pystyä tarkkailemaan ja analysoimaan kehityssuuntia, kuten sitä, että kasvavatko lukijamäärät ja että miten sisältösi toimii sosiaalisen median kanavissa. Verkkosisältöjen seuraamisessa Google Analytics on voittamaton työkalu, vaikka sen käyttö vaatiikin hieman perehtymistä. Sosiaalisen median raporttien tuottamiseen on omia ohjelmia. Esimerkiksi Sprout Social tai Hootsuite tarjoavat kummatkin helpohkon käyttöliittymän ja kokonaisnäkymän kaikkiin kanaviin kerralla.

7. Julkaisukalenteri yhtenäiseksi

Sisältömarkkinoinnin kevätsiivous ei kanna pitkälle, mikäli suunnitelmasi ovat hajallaan. Jokaisella yrityksellä on alasta ja tiimistä riippuen omat tarpeensa, mutta suunnittelutyökalujen sekä sisältöstrategioiden yhtenäistäminen kannattaa. Jos vain mahdollista, on järkevää pyrkiä luomaan yhtenäinen julkaisukalenteri, josta löydät helposti suunnitelmat niin verkkosisältöjä, uutiskirjeitä kuin somenostoja varten. Näin varmistat, että kaikki tärkeimmät viestisi tulevat ulos oikeaan aikaan oikeissa kanavissa, ja että suunnittelu ja julkaisutyö säilyy sujuvana.

Harvan yrityksen ongelma on liiallinen sisällöntuotanto tai näkyvyys. Koska lukijoiden ajasta käydään tiukkaa kilpailua, hyväksi havaittuja sisältöjä kannattaa rohkeasti nostaa esille uudestaankin.

Sisällöntuotannon ja siivouksen iloa kevääseen!

Kuvat: Unsplash / Nikhil Kumar, Felix Prodo, Ellie Elien, Ishan Seefromthesky, Juan Comez

Tarvisetko kumppanin sisältömarkkinointiin? Ota yhteyttä niin suunnitellaan yhdessä!

Amanda Soila

Amanda Soila on konmarittamiseen hurahtanut sisältöpäällikkö, joka uskoo, että järjestelmällisyys sujuvoittaa suunnittelua, parantaa tiimityötä ja tarjoaa lisää tilaa luovuudelle.