Case: Finnair

Asiakaslehti avaimet käteen -periaatteella

Blue Wings on ikoninen matkustamolehti, johon lukijat tarttuvat mielellään. Lehden tuottamisessa Finnair ei puutu lillukanvarsiin, vaan nojaa Fokus Median journalistiseen osaamiseen.

Lentokoneessa istuessaan Finnairin viestintäjohtaja Arja Suominen seuraa kiinnostuneena, miten kanssamatkustajat lukevat Blue Wings -lehteä. Tämä Finnairin asiakaslehti on matkustajille tuttu. Sitä luetaan etenkin silloin, kun kone lähtee nousuun ja siihen palataan usein uudelleen, kun kone valmistautuu laskuun.

– Joku repii vaivihkaa sivuja mukaansa, toinen nappaa kännykkäkameralla kuvan kiinnostavasta artikkelista tai osoitteesta. Tutkimusten mukaan lehteä luetaan poikkeuksellisen pitkään

Kaikki eivät huomaa kannen tekstiä ”Your personal copy”, mikä tarkoittaa sitä, että lehti on matkustajan oma, ja sen saa ottaa mukaansa. Moni ottaakin.

Suominen kuvailee lehteä ikoniseksi yritysjulkaisuksi, tärkeäksi osaksi sinivalkoista Finnairia. Haastateltavat esiintyvät lehdessä mielellään.

Pitkä yhteistyö perustuu luottamukseen

Blue Wings on tiettävästi yksi maailman vanhimpia matkustamolehtiä. Se on myös Fokus Median vanhin asiakaslehti. Tekijät tuntevat lehden hyvin. Finnair luottaa Fokus Median osaamiseen niin, että teettää lehden avaimet käteen -periaatteella.

Pitkän yhteistyön aikana Finnairin arvot, toimintatavat ja brändiohjeet ovat tulleet lehden tekijöille tutuiksi. 

– Osallistumme toki suunnitteluun, mutta journalistisessa osaamisessa luotamme pitkälti Fokus Mediaan. Vaikutamme sisältöön, mutta jätämme sen tuottamisen Fokus Median vastuulle.

Blue Wings rakentuu pääosin journalistisen sisällön varaan. Tavoitteena on tarjota lukijoille mukava lukuelämys ja asiakkaita kiinnostava paketti. Loppuosan Finnair-sivut nivoutuvat luontevaksi osaksi lehteä.

Laadukas yhtiö tarvitsee laatulehden

Suominen korostaa, ettei lehden ulkoistaminen ole sen vähättelyä. Päinvastoin. Lehteä kehitetään yhdessä, mutta Finnair ei puutu lillukanvarsiin. Keskustelua käydään strategisella tasolla ja pitkän aikavälin suunnittelussa.  

Finnair tuntee matkailualan ja tietää, mihin se on menossa. Fokus Median tiimi puolestaan tuntee media-alan ja sen trendit.

– On hienoa, että Fokus Media on ottanut kokonaisvaltaisen vastuun lehden tekemisestä ja kaivaa meistä esiin sen, mitä siihen tarvitaan. Finnair on laadukas lentoyhtiö, joten lehtemmekin on oltava laadukas. Siksi käytämme ammattilaisia sen tekemisessä.

Lehteä luetaan tarkkaan. Varsinkin karttojen ja tilastojen suhteen lukijat usein valpastuvat ja ottavat yhteyttä. Suomisen mukaan yksi yleisimmistä palautteista koskee Suomen pinta-alaa, joka on monen mielestä ilmoitettu väärin.  Näin ei kuitenkaan ole. Suomen pinta-ala lasketaan nyt yleiseurooppalaisen järjestelmän mukaan, minkä vuoksi pinta-alasta ”katosi” 17 neliökilometriä.

Teksti: Tiina Komi Kuva: Tuomas Harjumaaskola

Arja Suominen

Haastattelimme juttuun Arja Suomista, joka vastaa Finnairin viestinnästä ja yritysvastuusta ja on Finnairin johtoryhmän jäsen. Finnairin matkustamolehti Blue Wings tarjoaa suomalaisille ja kansainvälisille lentomatkustajille uusia näkökulmia tuttuihin kohteisiin sekä inspiroivia lifestyle-, business- ja kulttuuriaiheisia juttuja.