Case: Outokumpu

Pääosassa ruostumaton teräs

Outokummun #choosestainless-verkkojulkaisu avaa oven ruostumattoman teräksen maailmaan. Siellä teknologia kohtaa tunteen ja vaikuttavat tekniset ratkaisut esitellään osana tosielämää.

Tiesitkö, että yksi maailman symbolisimmista pilvenpiirtäjistä, One World Trade Center, on verhoiltu Outokummun ruostumattomalla teräksellä?

Ruostumatonta terästä on kaikkialla ympärillämme. Tämä ainutlaatuinen materiaali on myös pääosassa monikansallisen Outokummun omassa mediatuotannossa, eivätkä yrityksen case-aiheet lopu kesken.

#Choosestainless-verkkojulkaisu elää ajassa. Esimerkiksi, kun Australiassa vietettiin esteetöntä luonnonpuistojen päivää, somessa klikattiin ahkerasti videota teräksisestä katselutasanteesta, jonne pääsi myös pyörätuolilla nauttimaan meren pauhusta ja tuulesta.

Sisältö tuo asiakkaita

Outokumpu loi yhteistyössä Fokus Median kanssa #choosestainless-verkkojulkaisun, jotta tietoisuus ruostumattomasta teräksestä ja sen ominaisuuksista kasvaisi suunnittelijoiden ja materiaalinvalmistajien keskuudessa.  

Sivuston ja konseptin ympärille on kasvanut monikanavainen oma media. Aiheet jalostuvat tekstiksi, kuviksi, videoiksi, infograafeiksi ja animaatioiksi, joita hyödynnetään moneen tarkoitukseen. Sisällöt tukevat niin myyntiä kuin markkinointia, ja lukijat jakavat juttuja mielellään eteenpäin.

Outokummun markkinointipäällikkö Anne Myllykoski kertoo #choosestainless-julkaisun tavoittavan hyvin sekä vanhat että uudet kohderyhmät. Jutut toimivat inspiraation lähteinä arkkitehdeille, insinööreille ja suunnittelijoille.

Fokus Media on Outokummun sisällönsuunnittelun, sisällöntuotannon ja julkaisemisen kumppani. Yhteistyö alkoi printtilehdistä, siirtyi luontevasti digiin ja jatkuu nyt tiiviinä jo viidettä vuotta.

Aidosti kivaa yhteistyötä

Myllykoski on tyytyväinen toimituksellisesti laadukkaaseen ja visuaalisesti näyttävään sisältöön. Fokus Median laajan verkoston ansiosta juttuja, kuvia ja videoita syntyy maailman eri kolkissa.

– Markkinointitiimimme on pieni. Tarvitsemme kumppanin, johon voimme luottaa ja jonka tiedämme tekevän asiat huolella loppuun asti, Myllykoski sanoo

– Viestintä on avointa. Fokus Median tiimi informoi minua heti, jos matkaan tulee mutkia. Tämä on tärkeää, koska omat sidosryhmäni tarvitsevat tiedon ajoissa.

Myllykoski korostaa, ettei juttuja voi tehdä kuka tahansa. Toimittajalla on oltava perustiedot ruostumattomasta teräksestä ja sen käytöstä, ja kuvaajan on pystyttävä tuottamaan myös videota. Sopivan journalistin löytäminen nopealla aikataululla on ollut välillä haastavaa.

– #Choosestainless pystytettiin nopealla aikataululla. Työtä oli paljon, mutta kaiken uurastuksen keskellä meillä oli tosi kivaa yhdessä sitä tehdessämme, Myllykoski kertoo.

Verkkojulkaisulle kaksi kunniamainintaa

Outokummun #choosestainless-sivusto sai vuonna 2016 arvostetussa Folion Eddie & Ozzie -kilpailussa kunniamaininnat sekä visuaalisesta että toimituksellisesta osuudesta.   

Anne Myllykoski iloitsee kunniamaininnoista. Hän on ylpeä niin #choosestainless-sivustosta kuin Outokummun omista asiakastapauksistakin, jotka pääsevät näyttävästi esille.

Anne Myllykoski

Haastattelimme juttuun Outokummun markkinointipäällikköä Anne Myllykoskea. Teemme Outokummun kanssa monikanavaista yhteistyötä sisällönsuunnittelusta ja -tuotannosta julkaisemiseen. Yhteistyön ytimessä on ruostumattoman teräksen maailmaa näyttävästi avaava #Choosestainless -konsepti.