Sisällöntuottajan parhaat ideointityökalut

Blogi

Näillä leikkisillä harjoituksilla laitat luovuuden liikkeelle ja pääset eroon vanhoista ajatusmalleista.

Jokainen luovan alan ammattilainen tietää, että parhaat ideat harvoin syntyvät täysin tyhjästä. Välillä tarvitaan hieman apuvoimia, jotta luova ajattelu pääsee valloilleen. Maailma on pullollaan erilaisia ideointitekniikoita ja eri aloilla toimivat hieman eri periaatteet. Sisällöntuotannossa ja muilla luovilla aloilla usein parhaat tulokset syntyvät työpajoista, joissa luovuus saa kukkia valtoimenaan ja konkreettiset ratkaisut jalostetaan ensimmäisten villien ideoiden pohjalta vasta myöhemmissä harjoituksissa. Nappaa tästä mukaasi kolme erinomaista tekniikkaa, joilla saat enemmän irti seuraavasta työpajasta.

1. 50 ideaa viidessä minuutissa

Ensimmäinen idea on harvoin se paras idea. Siksi tässä harjoituksessa pyritäänkin keksimään niin paljon ideoita kuin ikinä vaan syntyy aikarajan sisällä, olipa se sitten 50 ideaa viidessä minuutissa tai 100 kymmenessä. Määrällä ei lopulta ole väliä, kunhan ideoita syntyy. Tekniikka laittaa luovuuden liikkeelle, sillä siinä keskitytään puhtaasti määrään, eikä osallistujilla jää aikaa miettiä yksittäisten ideoiden järkevyyttä tai toteuttamiskelpoisuutta. Tässä harjoituksessa turvallinen ja hyväksyvä ilmapiiri on kaikki kaikessa, sillä tarkoitus on antaa luovuuden kukoistaa ilman itsesensuuria tai kritiikin pelkoa.  

2. Kollaasimenetelmä saa luovuuden kukkimaan

Kollaasien tekemisestä on tullut viime vuosina trendikäs harrastus, mutta se on myös näppärä tekniikka ideoinnin välineeksi. Kollaasin kokoaminen on erityisen toimiva menetelmä, kun koitetaan luoda tai havainnollistaa laajoja kokonaisuuksia, kuten brändin uutta ilmettä tai julkaisun pääteemoja. Myös mood boardiksi kutsuttu kuvatyöskentely on matalan kynnyksen toimintaa, sillä se ei vaadi osallistujilta erityistä osaamista tai taiteellista näkemystä, vain mielleyhtymien hyödyntämistä ja tietyn tunnelman ilmaisemista kuvilla. Tarvitset kollaasipajaa varten aikakauslehtiä tai muuta kuvamateriaalia, sekä paperia, saksia ja liimaa. Työn tuloksia ei arvostella, vaan niitä käytetään pohjana jatkokeskustelulle. Kollaasipajassa villitkin ideat ovat sallittuja. 

3. Starbursting-tekniikka keskittyy kysymyksiin

Jokainen sisällöntuottaja tietää, että saadakseen tarvittavia vastauksia, pitää osata kysyä oikeita kysymyksiä. Starbursting tekniikassa keskitytäänkin vastauksien etsimisen sijaan kysymyksiin. Työpajan alussa taululle tai paperille piirretään suuri, kuusisakarainen tähti, jonka sakaroiden päätyyn kirjoitetaan kysymykset: ”kuka, mitä, missä, milloin ja miten ja miksi. Sama kysymyspatteristo on perinteisesti ollut myös uutisjuttujen rakenteen pohjalla, ja se toimiikin erityisen hyvin juttukonseptien tai sisältökokonaisuuksien ideoinnin välineenä.

Nämä menetelmät ovat paitsi tehokkaita ideoinnin työkaluja, myös oivallisia yhteishengen kohottajia. Rento ja hauska yhdessä puuhastelu lisää tiimihenkeä ja syventää luottamusta ja usein parhaat ideat pääsevät valloilleen juuri silloin kun osallistujien ei tarvitse pelätä epäonnistumista tai väärää vastausta.

Kuva: Jo Szczepanska

Tarvitseko apua ideointiin ja uuden konseptin kehittämiseen? Ota yhteyttä meihin niin teemme ehdotuksen!

Amanda Soila

Amanda Soila on Fokus Media Sisun sisältöpäällikkö, jolle sisältöjen ja konseptien suunnittelu on työn suola, ja joka hyödyntää työssään lukuisia erilaisia luovan ideoinnin työkaluja.