Case: Varma

Lehtiuudistus ylitti odotukset

Uusi Varma-lehti on saanut hyvän vastaanoton työeläkeyhtiön yrittäjäasiakkaiden keskuudessa. Palkitun asiakaslehden jutut koukuttavat lukijan heti. Silti juttujen elinkaari on pitkä ja niitä jaetaan laajasti.

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma halusi vastata ympäröivän maailman muutoksiin ja palvella yrittäjäasiakkaitaan printtilehdellä, jonka artikkeleita kannattaa lukea verkossakin. Tuloksena on palkittu Varma-lehti.

Varma julkaisi aiemmin yrittäjille suunnattua Hyvää työtä -lehteä. Lehtiuudistuksessa lähdettiin kuitenkin liikkeelle puhtaalta pöydältä.

Varma halusi modernin lehden, jonka artikkeleilla on normaalia printtilehteä pidempi elinkaari ja jolla on vahva kytkentä Varman digitaaliseen viestintään. Lehden haluttiin olevan paitsi visuaalisesti houkutteleva myös sisällöllisesti täyttä tavaraa.

Viestintä-, HR- ja vastuullisuusjohtaja Katri Viippola kertoo, että lehtiuudistuksessa tavoiteltiin opasmaista tuotetta, vähän kuin käsikirjaa, joka tarjoaa lukijoille tietoa ja uusia näkökulmia.

Lehden ulkoasu sopii yrityksen visuaaliseen ilmeeseen

Lehtiuudistus käynnistyi tarjouskilpailulla. Valinnassa päädyttiin Fokus Mediaan, koska sieltä löytyy hyvää vakuutusalan asiantuntemusta sekä hyvä, koko Suomen kattava freelance-verkosto.

– Fokus Media sai nopeasti kiinni siitä mitä tavoittelimme ja jopa ylitti toiveemme. Huikean ammattitaitoinen AD loi lehdelle kokonaan uuden visuaalisen ilmeen, joka puhuu samaa kieltä Varma.fi-sivuston kanssa.

Lehti on iPadin kokoinen eli juuri käteen sopiva. Se on osa Varman visuaalista perhettä.

Printtilehden artikkeleille haluttiin pitkä elinkaari

Varma-lehti ilmestyy kaksi vertaa vuodessa. Artikkeleita jaetaan myös digitaalisesti Varman omilla verkkosivuilla ja somessa. Siksi artikkeleiden elinkaari on pitkä ja sisällön täytyy kestää aikaa.

– Seuraamme sivustojen liikennettä verkkoanalytiikalla. Lukuarvot ovat hyvällä tasolla ja sivuilla viivytään pitkään.

Kun lehteä lähdettiin uudistamaan, Varmassa pohdittiin myös printtilehdestä luopumista ja sitä, riittääkö pelkkä digituote.

– Päädyimme siihen, että printtilehtiä kannattaa tehdä, sillä se on tärkeä tietolähde ja yhteydenpitoväline yrittäjäasiakkaidemme suuntaan.

Onnistunutta hyötytietoa

Yrittäjä ei lue vakuutusyhtiönsä lehtiä aikansa kuluksi tai huvin vuoksi. Varma-lehden lukijan on rikastuttava ja koettava tulevansa ravituksi.

– Lehden pitää olla niin energisoiva sekä sisällöllisesti että visuaalisesti, että lukija haluaa tarttua siihen heti.

Katri Viippola pitää lehtiuudistusta onnistuneena. Se vastaa hyvin sille asetettuja tavoitteita.

Lehtiuudistus on huomattu media-alalla. Procom palkitsi Varma-lehden ensimmäisen numeron syksyllä 2015 vuoden lehtiuudistuksena. Syksyllä 2016 se voitti asiakasjulkaisujen Redesing-sarjan kansainvälisessä Eddie & Ozzie Awards -kilpailussa New Yorkissa.

Teksti: Tiina Komi Kuva: Sami Välikangas

Katri Viippola

Katri Viippola on työeläkeyhtiö Varman viestinnästä, HR:stä ja vastuullisuudesta vastaava johtaja.