Sekaisin saippuaoopperoista

Vieraskynä: Seppo Suomela

Brasiliassa asuva suomalainen Seppo Suomela ihmettelee telenoveloiden suurta tenhoa maassa, vaikka joutuu koukkuun välillä itsekin. Mistä telenoveloissa oikein on kyse?

Brasilia on tunnettu laadukkaiden saippuaoopperoiden eli telenoveloiden tuottajana. Niillä on tärkeä merkitys niin paikallisessa mediassa kuin ihmisten arjen haasteiden ja haaveiden peilaajina.

Lokakuisena perjantai-iltana vuonna 2012 Rio de Janeiron katukuva näytti autiolta kuin jouluaattoillan Suomessa. Ravintolat, baarit ja kaupat ammottivat tyhjyyttä. Meneillään olleen vaalikampanjan tilaisuudet oli peruttu. Meidänkin brasilialais-suomalainen perheemme istui silmät liimattuna televisioon, jossa esitettiin maan historian suosituimman saippuaoopperan Avenida Brasil’in loppujaksoa. Kuka tappoi Maxwellen? Antaako Nina anteeksi äitipuolelleen, joka hylkäsi hänet lapsena kaatopaikalle? Voittaako kosto vai anteeksiannon armo?

Tämä Rio de Janeiron keskiluokan kasvukeskuksiin sijoittunut sarja piti katsojat hyppysissään aivan sen viimeisiin repliikkeihin asti. Keskimäärin 46 miljoonaa brasilialaista seurasi sarjaa suurella latinalaisella intohimolla kahdeksan kuukauden ajan.

Asuttuani yli 10 vuotta vuotta Rio de Janeirossa olen oppinut ymmärtämään, kuinka tavattoman tärkeässä asemassa saippuaoopperat eli telenovelat ovat Brasilian mediassa, samoin kuin niiden juonenkulut ihmisten arkisissa keskusteluissa. Telenovelat heijastavat ihmisten haaveita, pelkoja ja haasteita, favela-slummien kurjuutta sekä yhteiskuntaluokkien suuria tuloeroja. Ne kertovat ihmisten asenteista, etelä-amerikkalaisesta machokulttuurista, väkivallasta kuin myös politiikkojen usein likaisesta, korruption kuorruttamasta vallanhimosta.

Brasilialainen televisioyhtiö TV Globo on maailman suurimpia telenoveloiden ja minisarjojen tuottajia. Moni sen tuottamista sarjoista on pärjää maan rajojen ulkopuolellakin ja on voittanut myös Emmy-palkintoja parhaimpana ulkomaalaisena sarjana. Esimerksi Avenida Brasil -sarja tuotti TV Globolle lähes 900 miljoonan euron voitot. Se myytiin 130 maahan ja dubattiin 19 eri kielelle. 

Telenovelat hallitsevat voimakkaasti brasilialaisten päivän viihdetarjontaa. Aamupäivän keskusteluohjelmissa vierailee taajaan sarjoissa esiintyviä näyttelijöitä. Alkuiltapäivästä tuotannon kulisseihin kurkkaava ”VideoShow” -ohjelma pyörii lähes täysin telenoveloiden maailmassa. Myöhemmin päivällä ruutuun ilmestyvä ”Vale a Pena Ver de Novo” näyttää uusintana suosituimmat sarjat.

Illat täyttyvät kello kuuden, seitsemän ja yhdeksän telenoveloista: illan ensimmäinen kertoo yleensä historiallisesta aiheesta ja sitä seuraava on kevyempää tuotantoa.

Kuitenkin tärkein eli kello yhdeksän telenovela kerää TV Globon korkeimmat katsojaluvut ja sen suunnitteluun sekä tuotantoon panostetaan valtavasti, niin suurella ammattitaidolla kuin budjetillakin. Niihin satsataan myös kiinnittämällä näyttelijöiksi yhtiön valovoimaisimmat tähdet.

Minulle itselleni, ulkomaalaiselle ”gringolle”, on telenoveloiden seuraaminen muodostunut erinomaiseksi tavaksi päästä perille paikalliseen kulttuuriin, ja samalla myös vaikeaan portugalin kieleen. Olen oppinut arjen portugalia, sanoja ja sanontoja niin hyvässä hyvässä kuin pahassakin, nimenomaan telenoveloita katsomalla.

Seppo Suomela

Seppo Suomela on Rio de Janeirossa 11 vuotta työskennellyt vapaa toimittaja ja kuvaaja, joka seuraa tiiviisti paikallista media-ilmastoa ja maan tapahtumia. Hän on asunut 28 vuotta ulkosuomalaisena mm. Aasiassa ja Tyynenmeren alueella, työskennellyt niin WHO:n asiantuntijana ja tiedottajana, matkanjohtajana kuin Tripadvisorin Brasilia-kuvaajana. Hän tuottaa materiaalia Suomen mediaan ja on aktiivinen bloggaaja ja instagrammaaja.