Millainen on uuden ajan asiakaslehti?

Sisublogi

Kokosimme 6 upeaa kansainvälistä esimerkkiä brändijulkaisuista, jotka kilpailevat laadullaan kaupallisten lehtien kanssa.

Asiakkaat vaativat nykyään brändeiltä paljon, eikä asiakaslehti ole poikkeus. Uuden ajan asiakaslehdet ovat niin tasokkaita, että osalla on jopa hintalappu.

1. Visuaalinen herkkupala

Kanadalainen Food & Drink on trendikäs ruokaan ja juomaan erikoistunut aikakauslehti. 120-sivuinen lukupaketti on Ontarion alkoholituotteiden jälleenmyyjä LCBO:n lehti, jonka asiakas voi ottaa ilmaiseksi mukaan vieraillessaan liikkeessä. Viisi kertaa vuodessa ilmestyvä julkaisu keskittyy helppoihin resepteihin, uutuustuotteisiin ja ruokamaailman trendeihin. Nuorekkaita ruokalehtiä ei ole liikaa kaupallisillakaan markkinoilla, ja lehti toimii hyvin myös raikkaan ja rennon lähestymistapansa ja ulkoasunsa ansiosta.

Kuva: LCBO

2. Ajatonta eleganssia

Sveitsiläinen Beyer on maailman vanhin kellomerkki, mutta brändin asiakaslehti on rohkean moderni.  Vuoden 2020 alussa uudistunut Beyond on entistä minimalistisempi ja vähäeleisempi. Jutut ja kuvamaailma tukeutuvat vahvasti kellomaailman ajattomaan eleganssiin, ja tämä yksinkertainen fokus toimii erinomaisesti.

Kuva: Beyer

3. Pirteä hyvinvointilehti

Terveysvalmisteita myyvän brittiläisen Holland & Barrett-kaupan asiakaslehti on niin kysytty, että sitä kutsutaan jo yhdeksi maan suosituimmista hyvinvointilehdistä. Vuonna 2019 uudistunut lehti on värikäs, runsas ja täynnä naposteltavia tietopaloja, kuten muutkin suositut brittilehdet. Uudistuksen myötä Healthy-lehti ja sen ja miehille suunnattu rinnakkaislehti Healthy for Men saivat myös uutta toimituksellista painoarvoa, sillä nykyään jokaisen lehden taustalta löytyy myös lääkäreistä koostuva asiantuntijapaneeli. Kuluttaja maksaa 8 kertaa vuodessa ilmestyvästä julkaisusta noin kolme euroa.

Kuva: Holland & Barrett

4. Muotilehdestä tuli muoti-ilmiö

Kun verkkokauppa NET-A-PORTER vuonna 2014 julkaisi ensimmäisen Porter-lehden, se teki jotain ennenkuulumatonta. Julkaisusta tuli nopeasti muotimaailman sensaatio, joka kilpailee suosiosta Voguen kaltaisten luksuslehtien kanssa. Kiinnostava ominaisuus on se, että lukija voi ostaa lehden esittelemiä tuotteita skannaamalla sivun NET-A-PORTER applikaatiolla. 10 euron hintainen lehti on kiiltävä, ylellinen ja täynnä julkisuudesta tunnettuja henkilöitä.

Kuva: NET-A-PORTER

5. Räjähtävää energiaa

Red Bull-yhtiötä kutsutaan usein sisältömarkkinoinnin kuninkaaksi, eikä suotta. Vuodesta 2007 asti hittivideoistaan tunnettu energiajuomayhtiö on julkaissut myös 10 kertaa vuodessa neljällä kielellä ilmestyvää The Red Bulletin-lehteä, jota voi tilata kotiin tai ostaa kauppojen lehtipisteiltä. Tämä värikäs ja runsas lehti on tyylikäs esimerkki onnistuneesta sisältömarkkinoinnista. Lehden sivuilla ei juurikaan näy mainintaa energiajuomista, vaan sen sijaan sisältö keskittyy aktiiviseen elämäntapaan: seikkailijoihin, urheilijoihin, uskomattomiin saavutuksiin ja keksintöihin.

Kuva: Red Bull

6. Paperitaidetta

Paperiteollisuussaatetaan joskus nähdä perinteisenä alana, mutta italialaisen paperintuottaja Fedrigonin asiakaslehti Pulp luo alasta monipuolisempaa kuvaa. Pulp on leikkisä ja sopivasti outo. Aihepiiri on perinteinen – lehdessä paneudutaan paperin monipuoliseen maailmaan ja tuodaan esille kuvittajia, kirjailijoita, etikettisuunnittelua ja valokuvaajia mutta julkaisun visuaalinen tyyli muistuttaa kokeellista taidelehteä. Pulp esittelee myös printin mahdollisuuksia käytännössä ja leikittelee paperin tekstuureilla, laadulla ja muodoilla.

Kuva: Fedrigoni

Mitä opiksi?

Mitä näistä esimerkeistä voisi oppia? Ensinnäkin jokainen lehti on ensiluokkaisen laadukas yksilö omassa genressään. Se täyttää markkinaraon, kuuntelee yleisöään ja vastaa kysyntään.

Toiseksi, brändi ei voi käyttää asiakaslehteä oman haarniskansa kiillottamiseen ja kertoa julkaisussa vain omia asioitaan. Hyvän julkaisun pitää tarjota lukijalle jotain aidosti uutta ja kiinnostavaa.

Kolmanneksi,  kaikki kuusi julkaisua on rakennettu selkeästi rajatun ja toimivan konseptin varaan. Ne eivät kerro kaikkea kaikille, vaan harkitusti rajattu lähestymistapa auttaa lehteä löytämään paikkansa lukijan arjessa.

Ja viimeiseksi, lehdenulkoasu on kaikki kaikessa, sillä kukaan ei lue ikävältä näyttävää julkaisua, vaikka sisältö olisi kuinka kiinnostavaa. Toimiva design puolestaan tekee ihmeitä koko brändin imagolle, olipa se sitten hillityn tyylikäs tai värikkään leikkisä.

Amanda Soila

Amanda Soila on Fokus Media Sisun sisältöpäällikkö ja aikakauslehtien suurkuluttaja, joka ilahtuu kauniista, kekseliäistä ja hitusen erikoisista julkaisuista.