6 vinkkiä sisällöntuotantoon somessa

Sisublogi

Miten saada yli kymmenen tuhatta tai jopa sata tuhatta seuraajaa sosiaalisessa mediassa? Entä miten säilyttää yhteisön kiinnostus? Nappaa tästä vinkit, joilla saat yrityksesi sometileistä kaiken irti!

Sosiaalisessa mediassa on hyvä muistaa vanhat viisaudet sisältöjen tärkeydestä. Mutta siinä missä hyvät sisällöt ovat minimivaatimus, ei analytiikkatyökalujen tuntemisestakaan ole haittaa.

1. Kuuntele yleisöäsi

Tunneäly ja empatia ovat tärkeitä sisällöntuottamisen taitoja, mutta sosiaalisen median kuuntelemiseen löytyy myös tehokkaita työkaluja.

Selvitä ainakin nämä: missä kanavissa kohderyhmäsi käyttäjät viihtyvät ja milloin? Keitä he ovat ja minkälainen sisältö koskettaa heitä? Miten he löytävät sinut? Älä toimi mutun perusteella, vaan seuraa joka viikko raportein sisältöjen toimimista.

Analytiikkatyökalut saattavat tuntua aluksi vaikeilta hahmottaa, mutta jo muutaman avainluvun seuraaminen auttaa alkuun. Älä myöskään ujostele lähestyä yleisöäsi ja kysyä heiltä suoraan.

2. Omista puheenaihe

Oletko huomannut, että somessa parhaiten pärjäävät brändit eivät juurikaan puhu itsestään? Sen sijaan ne tarjoavat yleisölleen tietoa, tunteita, tarinoita ja merkityksiä valitsemansa erikoisaihepiirin (eng. niche) ympäriltä. Mikä yrityksesi puheenaihe voisi olla?

Älä unohda konseptointia, sillä se helpottaa sisällön ja brändin rakentamista pidemmällä aikavälillä.

3. Kokeile rohkeasti

Sisältövirrassa erottuminen vaatii rohkeutta kokeilla uusia sisältötyyppejä ja kanavien ominaisuuksia. Anna tilinne hetkeksi vaikuttajan tai fanin hyppysiin, tee livelähetyksiä, hyödynnä GIF-kuvia tai kokoa kampanjan parhaat twiitit Twitter Hetkiksi. Kokeile myös mainostaa sisältöjäsi.

Käyttäjien omien sisältöjen merkitys kasvaa koko ajan, joten muista kannustaa yhteisöäsi jakamaan omia kuviaan ja tarinoitaan.

4. Ole luotettava ystävä

Sosiaalinen media on…  sosiaalinen media. Aitoon vuoropuheluun kuuluvat eriävät mielipiteet ja joskus kärkeväkin keskustelu. Kohtaa yhteisön jäsenet aina empaattisesti, aivan niin kuin puhuisit ystävälle.

Yhä useampi asiakas odottaa palvelun sujuvan yhtä sujuvasti Facebookin yksityisviestien välityksellä kuin puhelimitse. Hoida ikävät tilanteet niin kuin arjessakin: nopeasti ja rakentavasti.

5. Etsi kumppaneita

Maailmalla monet isot – ja pienemmätkin – brändit ovat ymmärtäneet vaikuttajaviestinnän tärkeyden sosiaalisessa mediassa.

Sosiaalisen median tähdet ovat parhaimmillaan tärkeitä viestinviejiä, mutta niin ovat myös kumppaniorganisaatiot. Etsi brändiisi sopivia vaikuttajia, joiden kanssa voit tehdä pitkäaikaista sisältöyhteistyötä. Paras yhteistyö on kummallekin osapuolelle hyödyllistä. Pienemmillään yhteistyö tarkoittaa postausten jakamista, mutta se voi olla paljon muutakin.

6. Katso kauas

Niin kuin yleisöjen tavoittaminen missä tahansa mediassa, myös someyhteisön rakentaminen vie aikaa. Määritä kuukausi- ja vuositavoitteet – ja kulje määrätietoisesti niitä kohti.

Ota käyttöön sisältökalenteri, sillä se auttaa hahmottamaan kokonaisuuksia. Näin voit suunnitella ajoissa ja pystyt huomioimaan sisällöissäsi muun muassa tulevat juhlapäivät, tapahtumat ja vuodenajat. Muista myös reagoida puheenaihettasi liittyviin tapahtumiin tai päivän suosittuihin aiheisiin. Ennen kaikkea osallistu, keskustele ja jaa hyvää mieltä.

Mirkka Helkkula

Mirkka Helkkula on Fokus Media Sisun sisältösuunnittelija, joka tuottaa sisältöjä asiakkaiden kaikkiin kanaviin printistä digiin. Aikaisemmin hän on työskennellyt toimittajana sekä viestintä- ja someasiantuntijana sekä Suomessa että Isossa-Britanniassa.