Somessa asiakkaan ehdoilla

Sisublogi

Samoin kuin asiakaslehtien toimittaminen, myös sisältömarkkinointi somessa vaatii tarinankerrontataitoja ja rohkeutta. Tärkeintä on kuunnella kohderyhmän toiveita.

Millä yrityksellä ovat parhaat näkemäsi sosiaalisen median yhteisöt? Miten kuvaisit heidän kanaviaan? Todennäköisesti mieleesi tulevat sellaiset sanat kuin rohkea, omaperäinen ja henkilökohtainen. Parhaimmat brändit luovat sisältöä, johon on helppo samastua.

Oman brändin esille tuominen algoritmiviidakossa saattaa tuntua pelottavalta tai jopa mahdottomalta tehtävältä. Joskus sisältöjen suosio tuntuu muuttuvan kuin päivän sää.

Ei ole siis yllättävää, että jotkut yritykset ovat saaneet somesta tarpeekseen.

Brittiläinen pubiketju JD Wetherspoon ilmoitti viime viikolla lopettaneensa kaikki sometilinsä. Tiedotteessaan yritys kertoi aikovansa keskittyä perinteiseen mediaviestintään, verkkosivuihinsa sekä printtiin.

Yrityksen linjaus on tuonut eittämättä valtavasti näkyvyyttä. BBC:n haastattelussa JD Wetherspoonin hallituksen puheenjohtaja Tim Martin perustelee päätöstään sillä, että he suojelevat asiakkaitaan liialliselta sosiaalisen median käytöltä.

Mitä muiden yritysten pitäisi tästä ajatella?

On totta, että toisinaan tauko somesta voi olla paikallaan itse kullekin. Voi myös olla, että some ei sovi kaikkien viestintästrategiaan.

Me sisulaiset tuotamme monille asiakkaille rinnakkain sekä printtiä että verkkoa, somea unohtamatta. Paperilehdillä on –­ tutkimustenkin mukaan – paikkansa ihmisten arjessa. Mutta niin on myös somella, erityisesti kun tarkastellaan käyttäjäliikennettä somesta verkkosivuille. Some tarjoaa myös paikan keskusteluun, oppimiseenkin.

Hyvin usein printti, verkko ja some täydentävät toisiaan. Jokaisella niillä on tehtävänsä osana yhtenäistä palvelupolkua.

Palvelumuotoilun periaatteita lainaten kanavien valintakysymys pitäisi palauttaa asiakkaiden tarpeisiin: mistä kanavista he haluavat yrityksen löytää? Minkälainen sisältö heitä kiinnostaa?

Lähtökohdat viestinnän onnistumiseen ovat yleensä hyvät, kun kaikissa kanavissa toimitaan asiakkaan ehdoilla.

Mirkka Helkkula

Mirkka Helkkula on Fokus Media Sisun sisältösuunnittelija, joka tuottaa sisältöjä asiakkaiden kaikkiin kanaviin printistä digiin. Aikaisemmin hän on työskennellyt toimittajana sekä viestintä- ja someasiantuntijana sekä Suomessa että Isossa-Britanniassa.